Franchisová forma podnikania sa hlavne uplatňuje v oblasti malého a stredného podnikania (MSP). Využitie nájdu v ňom aj osoby právnické, aj fyzické. Zo skúseností a praxe v zahraničí sa franchising najčastejšie uplatňuje v obchode, v službách a v gastronómii. Pre expanziu na nové trhy, predovšetkým na zahraničnom, je vhodná metóda tzv. master-franchisingu.
Franchising sa môže rozvíjať dvoma cestami:
1/ aplikácia zahraničných franchisingových systémov na domácom trhu
2/ vznik a rozširovanie franchisingových reťazcov domáceho pôvodu
Master-franchise
V prípade, ak domáci podnikateľ zakúpi licenciu zahraničného parnera (franchisora). Táto licencia je pokrýva časť, ale zvyčajne celú domovskú krajinu franchisanta.
Master-licencia
Licencia zakúpená zo zahraničného zdroja (franchisor a franchisant majú sídlo firmy v rozdielnej krajine). Master-licencia zvyčajne obsahuje právo na poskytovanie ďalšej licencie na domácom trhu franchisanta.
V rámci EU je definovaných 5 typov franchisingu. Ide o vzťah medzi:
1/ výrobcom a veľkoobchodníkom
2/ výrobcom a maloobchodníkom
3/ veľkoobchodníkom a maloobchodníkom
4/ priemyslom služieb a maloobchodníkom
5/ jednotlivými podnikateľmi v rámci tej istej distribučnej skupiny
Základné druhy franchisingu:
1) servisný franchising (job/service ) - zvyčajne sa využíva jednotlivcami alebo rodinnými firmami. Podnikateľ poskytuje služby vo svojom vlastnom dome alebo v mobilnej jednotke. Nezamestnáva ďalších zamestnancov.
2) produktový franchising (property/product) - v tomto prípade franchisant predáva nejaký výrobok zo širokej škály produktov, ktoré vyrába franchisor, pričom pri ich distribúcii využíva marketing, reklamu a skúsenosti franchisora. Typický je pre rýchlo obslužné reštaurácie, módne butiky, predajne.
3) investičný franchising (investment) - tento typ zvyčajne využívajú väčšie firmy alebo skupiny, typický je pre hotelové služby, prenájom áut, výroba nealkoholických nápojov.
V niektorých krajinách sa používa ďalšie členenie, pričom jednotlivé rozdiely medzi druhmi franchisingu sa ťažšie definujú a rozlišujú.
4 základné črty franchisingu:
franchisor dovolí franchisantovi používať obchodné meno a jednotný image, ktoré doteraz bolo spojené s franchisorom, avšak franchisor a franchisant sú právne samostatné subjekty
franchisor vykonáva trvalú kontrolu nad činnosťou franchisanta
franchisor poskytuje pomoc franchisantovi (reklama, riadiaca práca, atď.)
franchisant platí franchisorovi pravidelné poplatky na základe zmluvy - tzv. úvodný poplatok, ktorý sa platí pri podpise franchisingovej zmluvy alebo krátko po jej podpise, zvyčajne mesačný poplatok označovaný ako poplatok za služby.
Franchise poplatky
Rozlišujeme tri základné tipy poplatkov, okrem ktorých franchisor môže vypracovať ďalšiu formu poplatku, ktorú ale musí presne definovať vo franchisingovej zmluve.
1) vstupný poplatok (up-front payment) – platí sa v čase podpise zmluvy (pri podpise franchisingovej zmluvy alebo krátko po jej podpise)
2) mesačný poplatok (royalty) – poplatok za služby, vypočítaný % z obratu, alebo fixná suma
3) poplatok za reklamu
Uvedené poplatky sa môžu kombinovať, zlučovať, alebo aj vynechať. Alternatívne riešenia sú napríklad:
- nie je vstupný poplatok, ale zmluva zaväzuje franchisanta vybaviť prevádzkové (kancelárske výrobné, apod.) priestory podľa definovaného imidžu materskej firmy (franchisora). Taktiež môže franchisanta zaviazať k tomu, aby potrebné prístroje, nábytok resp. ďalšie zariadenia odkúpil od franchisora, alebo iného subdodávateľa.
- nie je mesačný poplatok (royalty ), nahradzuje sa iným príjmom, napriklad: franchisant materiály a tovar nakupuje výlučne od franchisora. Franchisor (dodávateľ) takto získava ekvivalent royalty (zisk je rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou tovaru pre franchisanta)
- variabilnosť mesačných poplatkov Franchisor môže zakotviť v zmluve, že royalty sa bude platiť podľa obratu franchisanta – poplatok môže byť aj nulový.
- ďalšie poplatky môžu byť napríklad: prenájom zariadenia, budovy, apod.
Pôvod a význam royalty
Pôvod slova je francúzsky a pochádza zo stredoveku (royal = kráľ). Slovo sa významovo spájalo s právom kráľa k vyberaniu poplatkov. Od XIX. storočia sa používanie slova royalty rozšírilo aj na práva poskytnuté v oblasti národného hospodárstva (napr. poplatok v baníctve), no neskôr sa rozšírilo aj na použitie pri autorských právach (poplatok za množstvo predaných kníh, vystúpení (umelcov), hudobných nosičov, atd.)
Základom pre výpočet royalty je %-ne vyjadrenie z obratu franchisanta (cca 2 – 8%), čo ale nevylučuje určenie mesačného poplatku v inej forme (napr. fixná suma, apod.).
V prípade, ak franchisor neurčí v zmluve zvlášť poplatok na reklamu, môže ju ale zahrnúť do royalty, kde sa mesačný poplatok zvýši o cca 2 – 3 %.
Poznámka: Všetky poplatky môže franchisant uviesť v účtovníctve ako nákladová položka.
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára