pondelok 22. marca 2010

FRANCHISING

Základné pojmy

Základné pojmy používané vo franchisingu...

Pôvod slova franchising

Pre výraz franchising neexistuje vhodný ekvivalent v slovenskom jazyku. Používa sa v mnohých krajinách a určitý rozdiel vzniká v jeho výslovnosti:
la franchise (la franšíz) - vo francúzskom jazykufranchise, franchising (frenčajz, frenčajzing) - v anglickom jazyku
Pôvodný význam pochádza z francúzskej frazeológie, kde „la franchise“ značí oslobodenie od cla, daní. V neskoršom význame sa potom v anglo - saskom prostredí jedná o povolenie súhlasu využívať na komerčné ciele, ktoré prislúchajú inému. V súčasnosti sa už i vo Francúzsku toto slovo používa v komerčnom zmysle ako právo odbytu.

Franchise, Franšíza

licencia (právo) oprávňujúce franchisanta (odberateľa) k provozovaniu odbytovej koncepcie franchisora (dodávateľa) vlastným menom na vlastný účet.

Franchising

forma prevádzkovania odbytu tovaru, finančnou spoluúčasťou na podnikaní; - forma podnikania založená na vytváraní kooperačných vzťahov. - odbytový systém, prostredníctvom ktorého sa predávajú výrobky, služby alebo technológia. Spočíva v úzkej a stálej spolupráci právne samostatných a finančne nezávislých podnikov.

Franchisor (poskytovateľ franchisingu, dodávateľ)

podnikateľský subjekt, ktorý predáva osvedčenú koncepciu podnikania a využitie svojich skúseností.- zakladateľ systému, predstavuje jadro, koordinačné centrum celého systému. Je pôvodcom a majiteľom podnikateľského nápadu, ktorý sa ďalej stáva predmetom obchodu.

Franchiser, franchisant (prijímateľ franchisingu, odberateľ)

podnikateľský subjekt, ktorý preberá koncepciu a tak sa stáva ďalším článkom reťazca.- sa zaväzuje okrem predaja tovaru splácať úverované zariadenie a za franchise (franšízu) platiť určité poplatky.

Master-licencia

Licencia zakúpená zo zahraničného zdroja (franchisor a franchisant majú sídlo firmy v rozdielnej krajine). Master-licencia zvyčajne obsahuje právo na poskytovanie ďalšej licencie na domácom trhu franchisanta.

Franchise-licencia

Licencia zakúpená od franchisora s master licenciou. Zvyčajne platí na určité teritórium v krajine master franchisanta.

Franchisingový reťazec, Franshise sieť

Poskytovateľ, ktorý je pôvodcom a majiteľom úspešnej podnikateľskej koncepcie, za definovaných zmluvných podmienok rozširuje (predáva ďalej) svoj produkt, resp. službu samostatným partnerom – prijímateľom.

Franchisingova zmluva

tvorí základ pre spoluprácu vo franchisingovom systéme.Do hĺbky sa zaoberá partnermi, právami a povinnosťami jednotlivých zmluvných partnerov, obchodnou činnosťou, reklamou a ďalšími skutočnosťami.

Franchisingový manuál

hlavný zdroj informácií franchisanta - dokument obsahujúci všetky, pre podnikanie (na základe franchisy) relevantné údaje, postupy a inštrukcie. Manuál býva spravidla prílohou zmluvy.

Franchisingový systém

vzájomné vzťahy medzi dodávateľom franchisingu, jednotlivými odberateľmi a ostatnými subjektami trhu. (poznámka: v literatúre sa vyskytuje pojem franchisingový systém častejšie ako franchising)

Vstupný poplatok

platí franchisant (prijímateľ) v čase podpise zmluvy (pri podpise franchisingovej zmluvy alebo krátko po jej podpise)

Royalty

platí franchisant (prijímateľ), je to poplatok za služby, vypočítaný % z obratu, alebo fixná suma.

Poplatok za reklamu

môže ale nemusí byť súčasťou zmluvy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára