Základné pojmy
Základné pojmy používané vo franchisingu...
Pôvod slova franchising
Pre výraz franchising neexistuje vhodný ekvivalent v slovenskom jazyku. Používa sa v mnohých krajinách a určitý rozdiel vzniká v jeho výslovnosti:
la franchise (la franšíz) - vo francúzskom jazykufranchise, franchising (frenčajz, frenčajzing) - v anglickom jazyku
Pôvodný význam pochádza z francúzskej frazeológie, kde „la franchise“ značí oslobodenie od cla, daní. V neskoršom význame sa potom v anglo - saskom prostredí jedná o povolenie súhlasu využívať na komerčné ciele, ktoré prislúchajú inému. V súčasnosti sa už i vo Francúzsku toto slovo používa v komerčnom zmysle ako právo odbytu.
Franchise, Franšíza
licencia (právo) oprávňujúce franchisanta (odberateľa) k provozovaniu odbytovej koncepcie franchisora (dodávateľa) vlastným menom na vlastný účet.
Franchising
forma prevádzkovania odbytu tovaru, finančnou spoluúčasťou na podnikaní; - forma podnikania založená na vytváraní kooperačných vzťahov. - odbytový systém, prostredníctvom ktorého sa predávajú výrobky, služby alebo technológia. Spočíva v úzkej a stálej spolupráci právne samostatných a finančne nezávislých podnikov.
Franchisor (poskytovateľ franchisingu, dodávateľ)
podnikateľský subjekt, ktorý predáva osvedčenú koncepciu podnikania a využitie svojich skúseností.- zakladateľ systému, predstavuje jadro, koordinačné centrum celého systému. Je pôvodcom a majiteľom podnikateľského nápadu, ktorý sa ďalej stáva predmetom obchodu.
Franchiser, franchisant (prijímateľ franchisingu, odberateľ)
podnikateľský subjekt, ktorý preberá koncepciu a tak sa stáva ďalším článkom reťazca.- sa zaväzuje okrem predaja tovaru splácať úverované zariadenie a za franchise (franšízu) platiť určité poplatky.
Master-licencia
Licencia zakúpená zo zahraničného zdroja (franchisor a franchisant majú sídlo firmy v rozdielnej krajine). Master-licencia zvyčajne obsahuje právo na poskytovanie ďalšej licencie na domácom trhu franchisanta.
Franchise-licencia
Licencia zakúpená od franchisora s master licenciou. Zvyčajne platí na určité teritórium v krajine master franchisanta.
Franchisingový reťazec, Franshise sieť
Poskytovateľ, ktorý je pôvodcom a majiteľom úspešnej podnikateľskej koncepcie, za definovaných zmluvných podmienok rozširuje (predáva ďalej) svoj produkt, resp. službu samostatným partnerom – prijímateľom.
Franchisingova zmluva
tvorí základ pre spoluprácu vo franchisingovom systéme.Do hĺbky sa zaoberá partnermi, právami a povinnosťami jednotlivých zmluvných partnerov, obchodnou činnosťou, reklamou a ďalšími skutočnosťami.
Franchisingový manuál
hlavný zdroj informácií franchisanta - dokument obsahujúci všetky, pre podnikanie (na základe franchisy) relevantné údaje, postupy a inštrukcie. Manuál býva spravidla prílohou zmluvy.
Franchisingový systém
vzájomné vzťahy medzi dodávateľom franchisingu, jednotlivými odberateľmi a ostatnými subjektami trhu. (poznámka: v literatúre sa vyskytuje pojem franchisingový systém častejšie ako franchising)
Vstupný poplatok
platí franchisant (prijímateľ) v čase podpise zmluvy (pri podpise franchisingovej zmluvy alebo krátko po jej podpise)
Royalty
platí franchisant (prijímateľ), je to poplatok za služby, vypočítaný % z obratu, alebo fixná suma.
Poplatok za reklamu
môže ale nemusí byť súčasťou zmluvy.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára